کلید محافظ جان چیست

برای خرید کلید محافظ جان ، کمی آشنایی با آن مفید خواهد بود. کلید محافظ جان به صورت RCD نشان داده می شود و به معنای دستگاه جریان نشتی است. انواع این نوع کلید ها بر اساس جریان نشتی و براساس ولتاژ می باشند. وظیفه اصلی این کلید آن است که از جان انسان در مقابل خطر برق گرفتگی محافظت می کند. همچنین مانع از اتلاف و هدر رفتن انرژی می گردد.  چنانچه افراد در مقابل تماس مستقیم با فاز برق و یا غیر مستقیم مانند تماس با بدنه وسایل برقی مثل یخچال یا لباسشویی قرار گیرند، جریان برق از بدن آن ها عبور کرده و به زمین وارد می شود. 

اگر مقدار این جریان 30 میلی آمپر برسد، کلید محافظ جان وارد عمل می شود و برق ورودی را قطع کرده و از برق گرفتگی جلوگیری می کند. استفاده از این نوع کلید که نشان دهنده پیشرفت تکنولوژی می باشد، در کشورهای اروپایی به صورت اجباری است. از نظر نوع ساختمان به صورت الکترومکانیکی که نیاز به منبع تغذیه ندارد. همچنین به صورت الکتریکی که این نوع نیاز به منبع تغذیه دارد، قابل تقسیم هستند.

نمایندگی فروش کلید محافظ جان

کلید محافظ جان اشنایدر

یکی از برندهای تولید کننده این محصول اشنایدر می باشد. کلید محافظ جان اشنایدر بصورت خانگی که تک فاز است و استفاده برای لوازم صنعتی و بصورت سه فاز تولید میشود.

علاوه بر حفاظت از جان افراد، از نشتی موجود در جریان برق دستگاه ها و تجهیزات صنعتی نیز جلوگیری می کند. برای خرید کلید محافظ جان اشنایدر باید دقت کرد که تا ولتاژ 30 میلی آمپر این وسیله برای محافظت از انسان در مقابل برق گرفتگی است. 

اما برای جلوگیری از آتش سوزی در قطعات الکتریکی و تجهیزات برقی تا ولتاژ 300 آمپر حساسیت دارد. شرکت اشنایدر یک شرکت فرانسوی می باشد و در زمینه تولید تجهیزات الکتریکی، توزیع و انتقال انرژی الکتریکی فعالیت می کند. به منظور بهره وری بیشتر در کشورهای مختلف دیگر نیز کارخانه جاتی در همین زمینه تاسیس کرده است. این کارخانه های به گروه اشنایدر الکتریک شهرت دارند.

خرید کلید محافظ جان اشنایدر

جهت کلید محافظ جان اشنایدر و یا مشاهده سایر محصولات این برند، کلیک کنید
کلید محافظ جان اشنایدر

این کلید حفاظت کننده از افراد در مقابل برق گرفتگی، بر اساس اختلاف در جریان رفت و برگشت و یا فاز و نول کار می کند. در حالت عادی جریان رفت و برگشت یکی است. اما اگر به هر دلیلی فاز به بدنه متصل شود بین جریان ها تفاوت به وجود می آید و این تفاوت موجب ایجاد ولتاژ می شود. برای حفاظت از جان افراد باید از کلیدهایی با حساسیت 30 میلی آمپر استفاده کرد. استفاده از کلید هایی با حساسیت 100، 200 و 500 میلی آمپر برای حفاظت از تجهیزات مختلف صنعتی مناسب است.

کلید های محافظ جان یکی از ابزار آلات مهم برای قطع جریان مدارات الکتریکی ،هنگامی که مدار در وضعیت ایمنی قرار ندارد، هستند. علیرغم مزایای بیشماری که حضور برق در زندگی ما به وجود آورده، خطرات و آسیب هایی را نیز با خود به همراه آورده است. بکمک کلیدهای RCD یا کلید های محافظ جان میتوان از این خطرات و آسیب های احتمالی جلوگیری کرد. 

کلید محافظ جان با محاسبه و سنجش جریان سیم رفت و برگشت ایمنی را برای ما به ارمغان می‌آورند. صورتی که جریان موجود در سیم های رفت و برگشت با هم متفاوت باشند، کلید محافظ جان مدار را قطع می کند.

کلید محافظ جان هیوندای

برند دیگری از این محصول هیوندای می باشد که مشخصات مخصوص به خود را دارد. رنج حساسیت در این نوع از 10 تا 500 میلی آمپر می باشد. بر روی کلید محافظ جان هیوندا یک دکمه تست وجود دارد. در صورت سالم بودن آن موقع خرید، زمانی که ولتاژ وارد شده و کلید متصل می شود، در صورتی که دکمه تست را فشار دهید کلید قطع می شود.

در این نوع کلید های ترکیبی یا RCBO نیز وجود دارد که از اتصال های کوتاه هم محافظت می کند. برند هیوندای توسط کشور کره جنوبی بنا شده است و مجموعه از تجهیزات الکتریکی مختلف مانند کلید های مختلف اتوماتیک، ژنراتورها و… را تولید می کنند. این برند نمایندگی هایی در شهرهای مختلف ایران دارد. این محصول استانداردهایی مانند ISO را دارا می باشد.

کلید محافظ جان هیوندای

خرید کلید محافظ جان هیوندای

جهت خرید کلید محافظ جان هیوندا و یا مشاهده سایر محصولات این برند، کلیک کنید

مزایای کلیدهای محافظ جان

کلید های ایمنی RCD بسیار سریع عمل می کنند. این کلید ها قادر هستند تا در صورت مشاهده نشتی جریان، مدار را در زیر 20 میلی ثانیه قطع کنند. این کار باعث می شود تا خطر جریانی که ممکن است باعث مرگ یک انسان شود به طور کامل از بین برود. همچنین از خطرات دیگری نظیر آتش سوزی در وسایل، ابزار های و سیستم های سیم کشی جلوگیری می کنند. اگر کلید های محافظ جان نبودند احتمال تشخیص این خطرات و رفع آن ها بسیار سخت و دشوار می شد.

بنابراین مزایای مهم کلید های RCD را می توان به صورت زیر لیست کرد:

1ـ جلوگیری از خطر برق گرفتگی

2ـ پیشگیری از نشتی جریان

3ـ جلوگیری از خطر آتش سوزی

4ـ محافظت از مدار و سیم ها

5ـ صرفه جویی در مصرف برق و انرژی

6ـ کاهش صدمات و خسارت های مالی

کلید محافظ جان ABB

 کلید محافظ جان ABB به دو صورت دو پل و چهار پل تولید می شود.

این شرکت یکی از برندهای قدرتمند در زمینه تولید تجهیزات الکتریکی، صنعت برق قدرت، اتوماسیون و فناوری های نوین و هوشمند می باشد. کشور بنیان گذار آن سوئیس بوده و در بیش 100 کشور دنیا فعالیت دارد. این شرکت به منظور رسیدن به بهره وری بیشتر و کاهش اثرات مخرب زیست محیطی محصولات خود را در دسته بندی های مختلف ارائه می کند.

کلیدهای مینیاتوری محافظ جان تولید این شرکت دارای مدل های مختلفی هستند که به دلیل نوسانات قیمت در بازار ایران، نمی توان قیمت مشخصی برای هر یک از آن ها ذکر کرد. این کلیدها دارای کیفیت اثبات شده توسط چندین تاییدیه بین المللی می باشند و می تواند به عنوان کلید قطع کننده اصلی نیز به کار برده شود زیرا سری به مینیاتورها متصل است.

این محصول با بسیاری از استانداردهای جهانی از جمله IEC/EN 61008 تطابق دارد.

خرید کلید محافظ جان ABB

جهت خرید کلید محافظ جان ABB و یا مشاهده سایر محصولات این برند، کلیک کنید.
کلید محافظ جان ABB

انواع کلید‌های محافظ جان

به شکل کلی کلید های RCD برای مدار های تک فاز به صورت دو پل و برای مدار های سه فاز به شکل چهار پل طراحی و تولید می شوند. از نظر مدل بندی نیز می توان این کلید ها را به سه تیپ کلی تقسیم بندی کرد:

1ـ کلید های محافظ نشتی جریان تیپ A

کلید های محافظ جان تیپ AC قادر هستند تا نشتی جریان هایی با شکل موج متناوب AC را تشخیص دهند. به صورت دو پل و چهار پل نیز طراحی و عرضه می شوند. ولتاژ کاری برای این دسته از کلید های RCD بین 200 تا 400 ولت است. جریان نامی برای آن ها بین 16 تا 125 آمپر است. همچنین رنج جریان نشتی برای این دسته از کلید های محافظ جان به شکل زیر است:

ـ 0.1 آمپر

ـ 0.3 آمپر

ـ 0.5 آمپر

ـ 0.01 آمپر

ـ 0.03 آمپر

2ـ کلید های محافظ نشتی جریان تیپ B

این دسته از کلید های RCD می توانند به صورت همزمان نشتی جریان هایی با شکل موج متناوب AC و مستقیم DC پالسی را تشخیص دهند. این گروه نیز به مانند تیپ AC به صورت دو پل و چهار پل عرضه می شوند. جریان نامی برای گروه از کلید های RCD بین 16 تا 80 آمپر است. ولتاژ کاری 200 تا 400 دارند. رنج جریان نشتی کلید های محافظ جان تیپ A نیز مانند تیپ AC است.

3ـ کلید های محافظ نشتی جریان تیپ AC

این گروه از کلید های RCD قابلیت تشخیص جریان نشتی با شکل موج متناوب AC، مستقیم DC پالسی تا فرکانس 1 مگاهرتز و مستقیم DC خطی را دارند.

دارای مدل های دو پل و چهار پل هستند. ولتاژ کاری 230 تا 400 ولت دارند و رنج جریان نامی آن ها بین 16 تا 125 آمپر است. رنج جریان نشتی آن ها 0.03 آمپر تا 0.3 آمپر است.

کلید محافظ جان LS

یکی دیگر از برندها و شرکت های تولیدی، کلید محافظ جان LS می باشد.

این شرکت، برندی در کره جنوبی می باشد.

در زمینه تولید سیستم های حفاظتی و تجهیزات مختلف الکتریکی فعالیت داشته و به دلیل کیفیت بالا و تنوع زیاد محصولاتی که دارد و همچنین استفاده از مهارت های فنی به روز توانسته استقبال گسترده ای در کشورهای مختلف به دست آورد. کلیدهای مینیاتوری LS برای کاربردهای تجاری، مسکونی و صنعتی مناسب هستند و دارای سری ها و مدل های مختلفی می باشد. ترکیبی از کلید مینیاتوری و محافظ جان LS وجود دارد که در انواع تک فاز، دو فاز و سه فاز تولید می شود. تحمل جریان در این نوع از 1 تا 63 آمپر می باشد.

در خرید کلید محافظ جان LS باید دقت کرد که از آن می توان هم برای جریان های پایین مانند تابلوهای روشنایی، مدار فرمان، تابلوهای توزیع برق و سایر تجهیزات برقی و هم می توان برای مصارف صنعتی و با جریان های بیشتر استفاده کرد. همچنین از این کلیدهای مینیاتوری می توان به جای فیوز نیز استفاده کرد. زیرا به راحتی به حالت اولیه بازگشته و به تعویض آن نیازی نیست. 

کلید محافظ جان ls

خرید کلید محافظ جان LS

جهت خرید کلید محافظ جان LS و یا مشاهده سایر محصولات این برند، کلیک کنید

کلید محافظ جان زیمنس

کلید محافظ جان زیمنس توسط کمپانی معتبر زیمنس و کشور آلمان تولید شده است.

این شرکت در زمینه های مختلف تجهیزات مخابراتی و نورپردازی، لوازم خانگی، اتوماسیون های صنعتی و سایر تجهیزات الکتریکی فعالیت دارد. این محصول دارای بالاترین میزان کیفیت در استانداردهای جهانی بوده و قطعات مختلف آن اورجینال و دارای ضمانت می باشد.

این کلیدها به صورت تک فاز و سه فاز تولید می شود. از نوع تک فاز آن برای در سیستم های برق رسانی در ورودی شهرها و همچنین داخل ساختمان ها برای جلوگیری از آسیب های مالی و جانی مختلف استفاده می شود.  

خرید کلید محافظ جان زیمنس

جهت خرید کلید محافظ جان زیمنس و یا مشاهده سایر محصولات این برند، کلیک کنید
کلید محافظ جان زیمنس